Med Gick obemärkt förbi, som kom ut 2017, tog jag en paus från deckarna för att skriva en dokumentärroman om barn som på 1930-talet dog på en sinnesslöanstalt i Dalarna, byggd på många timmar av intervjuer och arkivforskning. Den handlar om några av de här barnen och deras familjer men också om den tid de levde i och de rashygieniska tankegångar som den präglades av.

Ur bokens inledning:
”Han tvekar en stund innan han doppar pennan i bläckhornet. Hur hårt ska han formulera sig? Han har dragit sin slutsats för länge sedan men aldrig förut skrivit ner den, och när han nu till sist gör det blir han till sin förvåning nästan chockerad av att se orden på papper trots att de är hans egna, nedskrivna med hans egen penna och hans egen jämna piktur:
Vårdavdelningen för obildbara sinnesslöa ter sig under dessa år som en veritabel dödsanstalt för några av de svagaste och mest utsatta i vårt land.”
https://www.adlibris.com/se/sok?q=gick+obem%C3%A4rkt+f%C3%B6rbi
https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=gick+obem%E4rkt+f%F6rbi

Lämna ett svar