”Gick obemärkt förbi är visserligen en roman, men den är resultatet av en imponerande forskningsinsats” skriver GP:s Monika Tunbäck-Hanson i sin recension av boken med dess ”hjärtskärande berättelser, där barnens öden trovärdigt vittnar om en tid som tillhör skammens i svensk historia”. http://www.gp.se/n%C3%B6je/barnens-%C3%B6de-i-en-skammens-tid-1.426174